Origini
Originile rap-ului se regasesc in muzica Africii Occidentale si in musica black din SUA.Vorbind de cultura initiala a rap-ului trebuie sa mentionam rolul important ce l-au avut Griot,un grup de cantareti din Africa,la fel si artisti ca The Last Poets,Jalal Mansur Nuriddin si Gil Scott-Heron nu pot lipsi,dat faptul ca discursurile lor poetice in piesele jazz evoluau continuu in anii '60.Old School rap(1970-1986)
Rap-ul Old school este considerat primul stil muzical hip hop lansat la block party-urile din NY de la sfarsitul anilor '70 si inceputul anilor '80.Aparitia sa a avut loc mai devreme,la inceputul anilor'70 datorita DJ-ilor ca Kool Herc si Grandmaster Flash ce creau melodii potrivite pentru cei ce-si doreau sa-si puie versurile pe beat,MC-ii,rapperii de astazi.Epoca old school ia sfarsit cand albumul "Raising Hell" a celor de la Run DMC obtine un anumit succes ce provoaca inceputul unei noi decade Hip Hop numita "Varsta de aur"(Golden Age).Originile Old School
Inceputul oficial al culturii Hip Hop e declarat la 12 noiembrie 1974.La inceputul anilor '70 multe statii de radio au inceput sa difuzeze muzica disco,cea ce a provocat o indignare in masa a comunitatii de culoare din SUA ce incepeau sa se obisnuiasca cu muzica ce rasuna la block party, soul,jazz,s.a..Primii DJ ce incepusera sa practice tehnica dub(prelungirea uni beat cu ajutorul mixerului si a platanului secundar cu aceeasi melodie) aveau succes mare.Unul din ei,DJ Kool Herc,din Jamaica,e considerat unul din primii fondatori ai Hip Hop-ului.Cu timpul utlizarea acestei tehnici a dus la crearea scratch-ului si a remix-ului. Concomitent cu dezvoltarea Hip Hop-ului,asa-numitii performeri(MC) au inceput sa-si performeze textele ce le citeau in sintonie cu melodiile create de DJ.Astfel au aparut primii Master of Ceremonies,Emcee.The Herculoids,o trupa formata din Dj Kool Herc,Coce La Rock si Clark Kent,a fost prima trupa rap vestita,dar nu erau unicii,in toata SUA se formau trupe sau grupuri de mC,deseori formate din ex-membri a gang-urilor,ca in cazul de la Universal Zulu Nation,creata de Afrika Bambaataa(la momentul actual Zulu Nation e o enorma organizatie internationala ce promoveaza Hip Hop-ul din punct de vedere social).The Herculoids si alti artisti pionieri initial isi concentrau atentia asupra prezentarii proprii sau a unor oaspeti(o tehnica folosita chiar si in prezent - Shouting Out).Aceste trupe activau pe scena ore la rand,cu putina improvizare si un beat simplu 4/4,fiind insotiti doar de exclamatii folosite in momentele de reorganizare a ideilor(ex.:1-2-3 y'all,to the beat,y'all).Succesiv,MC-ii si-au dezvoltat diferite variante de abordare ritmica si vocala,asumandu-si versuri scurte,deseori cu fundal sexual sau jignitor,tentand de a se evidentia si concomitent,de a distra publicul.Aceste prime versuri amintesc de Dozens,o trupa afroamericana mai veche. In anii '70 breakdance-ul evolua la block party,unde asa-numitii b-boys si fly-girls dansau in fata publicului,fiecare grup incercand sa inventeze noi figuri si stiluri de dans.Un exemplu concret al acestei perioade este filmul documentar "Beat Street".
Dezvoltare si diversitate
In 1975-76 rap-ul s-a impartit in 2 curente cu atentia concentrata pe 2 diferite aspecte sociale.Pe de o parte era sursa de distractie atat pentru dansatori,cat si pentru amatorii de versuri mai amuzante;printre DJ-ii cu aceste calitati putem nomina pe Pete DJ Jones,Eddie Cheeba,DJ Hollywood si Love Bug Starski.Pe de alta parte rap-ul devenea un mod de exprimare in masa datorita sensului ce incepea sa patrunda in textele MC-ilor,ce cautau instrumentale tot mai complexe,de regula apeland la DJ Afrika Bambaataa, Paul Winley,Grandmaster Flash si Bobby Robinson. Primul pas spre comercializarea Hip Hop-ului a fost facut in 1979 prin inregistrarea celor 2 piese ce sunt considerate si in prezent "Greatest of":"King Tim III(Personality Jock)" de Fatback Band si "Rapper's Delight" de Sugarhill Gang.Chiar daca nu au adus un contribut important culturii DJ-ilor,cel putin "Rapper's Delight" a intrat in Top 40 hit Billboard.Dupa lansarea altor piese ca "The Breaks" de Curtis Blow,"Funk you up" de The Sequence si diverse single ale lui Grandmaster Flash & The Furious Five("Freedom","The message"),rap-ul obtinea un succes tot mai mare pe plan national.In pofida acestui fapt,multi declarau ca acest stil va disparea odata cu popularitatea acelor cateva piese ce l-au adus la nivel comercial.Odata cu aparitia primelor albume rap la sfarsitul anilor'70,toate elementele importante ale acestui nou curent muzical erau deja stabilite.Nefiind cunoscuta de marele public,aceasta muzica totusi se bucura de o mare popularitate in cadrul comunitatilor de culoare,nu doar in NY,acasa,ci si in alte orase mari din SUA,cum ar fi Los Angeles, Washington,Baltimore,Dallas,Kansas City, Miami, Seattle,St. Louis,New Orleans si Houston.Philadelphia pe atunci era considerata,alaturi de NY,unicul oras capabil sa deie un ajutor fundamental acestei culturi,dupa spusele multor critici muzicali.Cultura Hip Hop in Philadelphia era cunoscuta de prin 1975-76,primul album lansat aici a fost "Rhythm Talk" de Jocko Anderson in 1979.Mai devreme,"NY Times" a declarat orasul drept capitala mondiala a graffity-ului,in 1971,datorita artistilor legendari din Cornbread.Prima solista ce a inregistrat un album rap a fost Lady B.(To the beat,Y'all,1980),ce era DJ la o statie radio din Philadelphia.Mai tarziu,Schooly D a dat contributul sau enorm la crearea gangsta-rap-ului. La inceputul anilor '80 a inceput diversificarea rap-ului,versurile continand multe metafore,temele abordate erau tot mai multe,textele fiind mai lungi,cereau si instrumentale pe masura,deci odata cu evolutia MC-ilor se dezvolta paralel si Turntablisme-ul.Unii rapperi erau adevarate staruri,chiar si pentru publicul ce cativa ani in urma nu atragea atentia la muzica rap.Kurtis Blow isi face aparitia intr-un spot publicitar la Sprite devenind oficial primul artist Hip Hop ce reprezinta un major comercial.Din aceeasi cauza mai tarziu Kurtis Blow a fost acuzat de tradare a cauzei si abandonarea originii Hip Hop prin vanzarea imaginii sale.(Cred ca de aici a pornit faza cu ....eu sunt unda,tu esti comert,deci tu esti bogat,dar esti de kk,iar eu mor de foame si sunt tare....:-D).
Evolutia Turntablisme-ului a fost dovedita la inceputul anilor '80 de Grandmaster Flash cu "The adventures on the wheels of steel" ce a fost considerat primul album pe care s-a folosit scratch-ul,inventat in 1977 de Grandwizard Theodore.La fel de important a fost "Planet rock" de Afrika Bambaataa,preferat de b-boy si fly-girls,si "Sucker MC's","Peter Piper" de Run DMC,piesa la care Jam Master Jay a aplicat cutting-ul.In 1982,Grandmaster Flash & The Furious Five au lansat un fel de mesaj rap,intiyulat "The message",piesa ce a fost primul exemplu de rap cu mesaj social.In 1984,Marley Marl a comis o eroare ce i-a permis mai taziu sa dezvolte noi stiluri ca electro-rap s.a..
Golden Age(1986-1993)
Varsta de aur a rap-ului a inceput odata cu lansarea albumului "Raising Hell" de Run DMC,in 1986 si a durat pana la aparitia curentului G-funk,in 1993.Aceasta perioada tranzitiva a rap-ului a avut ca domiciliu NY,iar ca motivare a fost imbunatatirea tehnicii MC-ilor si mai ales a subiectelor abordate.In aceasta perioada Def Jam Recordings s-a evindentiat prin faptul ca era unaca casa de discuri independenta ce producea albume hip hop.Stiluri noi
Un numar mare de noi stiluri si sub-stiluri a rap-ului au inceput sa apara cand hip hop-ul a inceput sa devina popular si se combinau piesele rap cu rock,techno,reggae. Intre timp,in 1985 a aparut prima trupa hip hop feminina,Salt-N-Pepa,ce au ajuns in top in anul de debut cu single-ul "The Showstoppa".Rapcore
Colaborarea dintre Run DMC si Aerosmith la piesa "Walk this way" e un exemplu perfect de combinare a rap-ului cu rock-ul.Videoclipul acestei piese a fost primul video rap ce se bucura de mare popularitate pe MTV,in prezent fiind considerat un clasic.Versiunea rapcore a acestei piese a fost prima din muzica rap ce a atins Top 5 in Billboard Hot 100. In 1986,Beastie Boys lanseaza "Licensed to ill",se plaseaza direct in top pe primul loc cu albumul lor de debut inregistrat la Def Jam Recordings.Albumul era un mix de rap si rock,continea parti din piesele trupelor Black Sabbath,Slayer si Led Zeppelin.In 1989 trupa lanseaza "Paul's boutique",un album in care au fost aplicate toate experimentele lor muzicale,destul de creative si reusite,insotite de versuri pline de haz.Parti din piesele altora au fost modificate la extrem la acest album,astfel dovedit fiind faptul ca nu era limita la crearea melodiilor pe baze deja existente.Multe din tehnicile lor revolutionare au influientat beatmaker-ii si fanii alternative hip hop pentru multi ani. Tot in 1989 De La Soul lanseaza "3 Feet high & rising",folosind aceeași tehnica beatmaking ca si Beastie Boys,fapt ce a garantat succesul albumului. Mesajele pozitive si textele hazlii ale trupei,impreuna cu melodiile alternative rap combinat cu jazz rap au transformat lucrarea lor intr-un exemplu ideal pentru Latin rapHip Hop-ul a fost mereu in contact cu comunitatea latino-americana din SUA,ceea ce a facilitat difusarea sa printre latinos.Primul DJ latino-american a fost DJ Disco Wiz.Albumul "Disco dreanms" lansat de The Mean Machine,ce contine versuri atat in engleza,cat si in spaniola,e considerat primul album latino Hip Hop,chiar daca Kid Frost,rapper latino din Los Angeles,este considerat cel mai important rapper latino.Rapperi ca Cypress Hill,Big Pun,Gerardo, Mellow Man Ace au promovat continuu latino rap in toata SUA.Deseori apareau si dezbateri la care se discuta,de exemplu,daca Gerardo merita sa fie considerat artist Hip Hop pe deplin sa u e doar pop,in timp ce in America Latina,in tari ca Brazilia,Puerto Rico,Cuba,Republica Dominicana,Mexico au inceput sa creieze o scena locala a Hip Hop-ului,ce in scurt timp a devenit destul de popular.In anii '87-'92 au aparut si diferite sub-stiluri ale rapului latin,cum ar fi reggaeton - un mix portorican de ragga,reggae si rap,si menderap - un mix intre merengue si rap dominican.
Electro rap
Dupa ce Run DMC au pus bazele la East Coast rap,Afrika Bambaataa a lansat electro rap-ul,piesa sa "Planet rock" fiind un exemplu demn de urmat atat pentru beatmaker-ii din Hip Hop,cat si din restul industriei muzicale.Multi tineri din New York,Detroit,New Jersey au inceput sa compuna muzica dance electronica(electro),un stil influientat initial de hip hop,apoi de techno si house,mai ales de piesele house din Anglia."Planet Rock" a influientat Hip Hop-ul dinafara NY la fel cum latin rap-ul a influientat trupe ca Expose si The Cover Girls,iar electro-hop-ul cu World Class Wreckin'Crew si Egyptian Lover.Politizarea (Militant rap)
In 1987,Public Enemy lanseaza "YO!Boom rush the show",iar un an mai tarziu apare si "By all means necessary" de Boogie Down Productions.Ambele albume sunt cu continut politic,fiind primele lucrari rap de acest gen.Bomb Squad,producer a lui Public Enemy,intre timp,experimenta un nou mod de a produce instrumentale,mai tarziu aplicat pe albumele-simbol "It takes a nation of millions to hold us back" si "Fear of a black planet".In aceeasi perioada DJ Jazzy Jeff si The Fresh Prince(Will Smith) castiga primul Grammy Awards decernat unei piese rap. In 1988-89 artistii de la NAtive Tongue Posse lanseaza primele albume ce anunta aparitia unui nuo sub-stil:conscious rap,un stil cu negative ce provin din jazz si rime capricioase,deseori abordand tematici politice,fiind o trupa influientata de afrocentrismul promovat de Afrika Bambaataa si Zulu Nation.In 1991 A Tribe Called Quest lanseaza "The low end theory" ce a fost declarat unul dintre cele mai reusite albume jazz-rap si in general,unul dintre cele mai bune albume din istoria Hip Hop-ului.John Bush de la Allmusic a descris albumul drept:"One of the closest and most brilliant fusions of jazz atmosphere and hip hop attitude ever recorded.".Rapul modern (1993 pina in prezent)
In 1987 Ice-T lanseaza single-ul "6'n'the morning" ce devine unul din primele succese west coast rap si pista de decolare pentru gangsta-rap.In 1988 NWA lanseaza "Straight Outta Compton",album ce a transformat gangsta rap-ul intr-o cultura aparte datorita subiectelor atinse:dezastrul social,ilegalitatea in evolutie,criminalitatea la limite.Acest stil a avut un succes extraordinar ani in sir,fiind dezvoltat de multi artisti,printre care Tupac si Mobb Deep,chiar si in prezent se simte destul de des prezenta sa in cultura Hip Hop.In anii'90,gangsta-rap-ul incerca sa-si acceseze publicul,ceea ce s-a intamplat in 1992,cand Dr. Dre lanseaza "The Chronic".Albumul a pus baza noului stil,pe parcurs botezat G-FUNK,ce a devenit ca un bilet de vizita pentru tot Weast Coast rap.Chiar daca Gangsta rap-ul si G-Funk-ul dominau ca stiluri preferate de rapperi,NY,patria rap-ului nu-si pierduse importanta integrandu-se treptat cu noile curente rap.Hardcore rap
In 1992,Redman,de origine din New Jersey,ofera publicului albumul "Whut?Thee Album",fiind ajutat de Erick Sermon de la EPMD(Erick and Parish make Dollars),trupa ce se desfiinteaza in 1993 nu in cele maibune conditii.Albumul lui Redman era un mix de party rap si funk,la fel ca si albumele celor de la EPMD.Prin piesele sale Redman a demonstrat ca scena Hip Hop din New Jersey e inca vie si ca East Coast rap nu se facea doar in NY.In 1993 Wu-Tang Clan scoate primul album,"Enter The Wu-Tang(36 chambers)".Aceasta lansare,alaturi de "Enta da stage" de Black Moon si "Backdafuckup" de ONYX a produs crearea unui nou sub-stil rap - Hardcore rap,un stil agresiv,violent,atat in versuri cat si la melodii.Mai tarziu acest stil a devenit sursa de inspiratie pentru Mobb Deep si B.I.G..Albumele celor de la Wu-Tang Clan au dominat auditoriul East Coast rap in anii '90 cu albumele "Liquid Swords" sii "Only built 4 Cuban lynx".In 1994 au debutat Nas cu "Illmatic" si B.I.G. cu "Ready 2 die",astfel atentia industriei muzicale revina asupra artistilor din NY.Nas a fost declarat ca al doilea Rakim,datorita flow-ului sau poetic si pentru stilul sau creat din teme ce descriau viata de strada si filozofia;B.I.G.,in schimb,a abordat un stil mai gangsta,incercand impreuna cu Puff Daddy,cel mai devotat prieten al sau,sa aduca gangsta rap-ul si pe west Coast.Reafermarea orasului NY ca localitate in care hip hop-ul evolueaza continuu a provocat o confruntare a marelor case discografice.Aceasta confruntare,initial facuta in baza vanzarilor,in scurt timp a degenerat intr-o lupta personala a artistilor,in cazul de fata intre Tupac si B.I.G. alaturi de Bad Boy Entertainment,proprietarul careia era Puff Daddy(Sean Combs).Aceasta lupta s-a incheiat in scurt timp,avand ca victime ambii rapperi rivali.In 1995,in timp ce lupta dintre casele de discuri era in toi,o trupa din Cleeveland,Bone Thugs-N-Harmony,preluase o piesa de la Beatles ce,prelucrata,s-a transformat intr-un hit imediat:"The crossroads".Astfel,isi face aparitia oficial pe scena si midwest-ul,pe langa east si west coast.Stilul abordat de B.T-N-H era rapid si armonios,destul de placut si in scurt timp a fost adoptat de alti rapperi ca Twista si Do Or Die,iar mai tarziu si de rapperii inca necunoscuti din Chicago. In 1996 Jay-Z lanseaza un album intitulat "Reasonable doubt"in care reflecta viata unui traficant de droguri,ema devenita foarte populara in decurs de cateva luni dupa aparitia acestui album.Jay-Z mai avea si un feat.cu B.I.G.,acesta la randul sau pomenind de Tupac in piesa a provocat diss-ul dintre Tupac si ,respectiv,Jay-Z.Tot in 1996,Lil Kim introduce in temele preferate ale rap-ului sexul hardcore,drogurile,banii si alte elemente dintr-un mod de viata indecent,lansand albumul "Hard Core",piesele caruia erau mai mult ca explicite,aceasta totusi nu a incurcat vanzarilor.Cel putin 2 milioane de exemplare s-au vandut,fat ce a clasificat albumul ca un clasic,nemaivorbind de faptul ca acest eveniment a deschis strada spre scena Hip Hop multor voci feminine ce doreau sa faca rap,nu obligatoriu necenzurat si cu texte indecente.
Certurile si diss-urile dintre Death Row(Tupac - Hit'em up) si alti rapperi din East Coast,Southern si Chicago(Jermaine Dupri,So So Def si Da Brat) s-au incheiat in 1996,odata cu asasinarea lui Tupac,iar cateva luni mai tarziu aceeași soarta a impartit-o si Christopher Wallace(B.I.G.),in 1997.Moartea acestora a dus la degradarea caselor de discuri respective(Death Row a lui Suge Knight si Bad Boy Records a lui Sean Combs),fiind considerate vinovate de promovarea violentei fara limita si nu numai in contextul pieselor.Dupa moartea lui Tupac,majoritatea artistilor au intrerupt relatiile cu Death Row,astfel rap-ul West Coast dispare temporar din lumina reflectoarelor.Staruri ca Snoop Dogg si Daz au semnat contracte cu alte case de productie(No Limit a lui Master P si respectiv,So So Def a lui JD),iar Dr. Dre isi fondeaza Aftermath Entertainment si incepe sa lucreze artisti din East Coast ca Nas si The Firm(trupa din care facea parte si Nasir Jones(Nas)).Din cate-mi amintesc personal,in 1997 a fost creata o alianta formata din rapperi atat din East cat si din West Coast,in mod particular imi amintesc de piesa East/West Coast Killa semnata Group Therapy.Din aceasta trupa,proiect,alianta ar fi mai corect,faceau parte Dre,B-Real,Nas,KRS-One...nu-mi mai amintesc sigur.Oricum,obiectivul lor era de a opri violenta si ura intre rapperi,aceste evenimente avand loc la scurt timp dupa moartea lui B.I.G..
Epoca Bling(1998-2001)
In a doua jumatate a anilor '90,Southern USA a crescut continuu din punct de vedere artistic,scena Hip Hop dezvoltandu-se constant datorita trupei Outcast si a caselor de discuri No Limit si Cash Money Records.Intre timp,rap-ul tindea tot mai des spre mixarea cu alte stiluri,astfel luand nastere noi stiluri de muzica,de exemplu neo soul,un mix intre soul si rap ce a fost practicat de unii din cei mai renumiti artisti din acea perioada.In 1998,Big Pun isi face aparitia pe scena si ramane in memoria tuturor datorita capacitatii sale de a crea rime,nu datorita hainelor sale scumpe sau alte detalii estetice,in ultimul timp folosite des de rapperi,devenind si parte a pieselor(Puff Daddy,Jay-Z,ce cantau despre lifestyle-ul propriu).In 2000 Big Pun moare din cauza obezitatii,dar ramane si in prezent unul dintre MC-ii cei mai tari la crearea versurilor.Doi ani mai devreme,in '98,DMX debuteaza cu "It's dark and hell is hot",un album destul de rigid ce aminteste despre hardcore rap,dar partea buna e ca DMX nu aborda aceleasi teme ca si colegii sai mai comerciali.era mai realistic si textele sale aveau unele inclinatii filosofice.In anul urmator Dr. Dre lanseaza al doilea album al sau,"2001" ce lasa satisfacut tot auditoriul sau.Albumul a fost anuntat ca de calitate odata cu aparitia single-ului "Forgot about Dre",un feat.de calitate cu Eminem.Datorita marelui succes obtinut,se organizeaza Up In Smoke Tour,turneu ce a re-valorizat imaginea proiectului Aftermath Entertainment si a lui Dre,destul de inactiv in ultimii ani.Eminem publica debutul sau oficial,"The Slim Shady LP" in 2000,album ce alaturi de single-ul de pe "2001" a a vut un succes enorm,fiind ca un mod de exprimare intr-o cultura straina a rapper-lor albi.Fanii sai erau in primul rand tinerii din suburbiile metropolitane ce in scurt timp se regaseau in personalitatea sau piesele lui Slim Shady.Chiar daca albumul era foarte criticat pentru subiectele abordate,au fost vandute milioane de copii in scurt timp.Albumul lui eminem a fost ca un bilet de intrare a rapperilor albi in hip hop-ul comercial,rezultatul obtinut fiind mult mai mare decat cel al rapperilor de la Beastie Boys.
In 2001,rivalitatea dintre Nas si Jay-Z era la culme,erau 2 din personajele Hip Hop de mare importanta.Acuze si ofense reciproce se fac prezente in albumele "Stillmatic" si The Blueprint",la fel si in albumele succesive a lor.Aceste albume redasera faima de odinioara ambilor rapperi,mai ales lui NAS.
Istoria recenta
Eminem a avut modul de a se cimenta ca icoana Hip Hop in 2002 castigand Academy Awawrds la categoria Best Song pentru single-ul "Lose yourself".Filmul sau,"8 Mile",obtine un succes enorm mondial,iar sountrack-ul filmului il lanseaza oficial si pe noul next-star 50 Cent cu piesa "Wanksta".Primuyl protejator al lui 50 Cent a fost Jam Master Jay,asasinat de un necunoscut la iesirea din studiou cateva luni mai devreme de cunostinta dintre Eminem si 50 Cent.De regula,cu cat erau mai periculosi,mai misteriosi rapperii,cu atat deveneau mai carismatici,ceea ce si s-a intamplat cu 50 Cent.In 2003,dupa cateva mixtape-uri proprii, el lanseaza albumul de debut "Get rich or die tryin'" produs de Eminem si Dr. Dre ce a avut un succes enorm,vanzarile fiind de ateva milioane de copii si la nivel mondial,datorita mass-mediei.In scurt timp,50 Cent si G-Unit,trupa sa proaspat creata au devenit importanti si au avut un succes continuu sub protectia de la Interscope Records.In 2004 Kanye West lanseaza "The college dropout",un album ce are mare succes datorita textelor reusite sia melodiilor facute pe baza pieselor soul vechi.Aceasta lansare,declaratia lui Jay-Z ca se retrage din rap,faida dintre Beanie Seagel(Roc-A-Fella Records) si Jadakiss(Ruff Riders) au atras atentia asupra casei de productie Roc-A-Fella,atentie ce a facut ca miscarea Dipset sa creasca rapid.Aceasta miscare era perioada de polularitate a lui Camron si a trupei sale,DipSet din Harlem,pe atunci Camron fiind la Roc-A-Fella Records.Albumul lui Kanye West a servit ca stimulant si pentru compatriotul sau din Chicago,Twista,cu care au creat single-ul "Slow jamz" ce in scurt timp a ajuns in top-urile clasificarilor mondiale.La fel Kanye a produs si instrumentalul pentru un alt single vestiti,"Overnight Celebrity" de pe albumul "Kamikaze".In 2005 apare Common din Chicago,printre produceri isi face aparitia Danger Mouse,Raekwon declara aparitia noului album "Only built 4 cuban lynx II".In 2006 Kanye West lanseaza al doilea album,Ghostface Killah - al saptelea si Mobb Deep isi lanseaza albumul de debut cu G-Unit.ARTISTI MUZICA HIP-HOP RAP
Parazitii[Respect]
În martie 1994, Cheloo (Cătălin Ștefan Ion) înființează Paraziții. În luna mai i se alătură Ombladon (Bogdan Ionuț Pastaca). Prima piesă înregistrată este „În Jur” și a apărut pe 13 Septembrie 1994. O zi mai târziu au susținut primul lor concert, la balul bobocilor de la liceul Spiru Haret din București.În iarna anului 1994 se alătură formației DJ IES. Primul album, "Poezii Pentru Pereți", produs independent, a fost lansat pe 15 iunie 1995 și a fost al doilea album de rap din Romania (după RACLA și înainte de BUG MAFIA).
Succesul vânzărilor atrage atenția casei de discuri "Digital Records". Urmează un nou album, lansat pe 5 aprilie 1996, purtând titlul "Nimic Normal "·
Pe 23 iunie 1997 lansează "Suta", ce avea să devină albumul rap al anului. Vânzările depășesc așteptările. Urmează o serie de concerte prin țară și apariții pe diferite compilații.
În urma unor emisiuni dedicate scenei hip-hop din România, realizate de managerul trupei la radio FM4 AUSTRIA, Paraziții atrag atenția casei de film "Lotus Film" din Viena, care devine interesată de o colaborare în vederea realizării coloanei sonore a filmului NORDRAND. Lucru realizat, asfel că Paraziții devin prima trupă de rap din România ce apare pe soundtrack-ul unui film, cu drepturi de autor plătite, alături de nume celebre precum Ace Of Base, Neneh Cherry, Kelly Family sau Leila K ( martie 1999).
Din martie 1999, Paraziții încep oficial colaborarea cu REBEL MUSIC, primul label underground din România, axat pe management, impresariat și producție.
În aprilie 1999 apare pe piață compilația „HIP-HOP Murale” editată de A&A RECORDS, ce cuprinde 2 piese noi semnate Paraziții. Deasemenea, în locul lui DJ IES, este cooptat unul dintre cei mai prolifici DJ din țară: FreakaDaDisk (Petre Urda; ex-"Morometzii").
Pe 14 iulie 1999 apare albumul "Nici o Problemă", la A&A RECORDS· Acesta este considerat cel mai reprezentativ album de până atunci, cel al consacrării definitive și primul editat pe CD. În august 1999 - videoclipul piesei „Bagabontzi ’99” egalează recordul de audiență pe Atomic TV.
În 21 iulie 2000 se lansează albumul "Iartă-mă" împreună cu un concert în Disco Max (București). În 2001 apare un nou album, parcă ,mai „greu” decât toate de până acum, „Categoria Grea”. La piesa cu același nume de pe album se face și un videoclip care este cenzurat la scurt timp.
Casa de discuri Alpha Sound se desființează în 2002, iar Paraziții pleacă la Roton unde scot maxi-single-ul "În Focuri" la care se filmează un videoclip fără precedent în România - acesta nu are muzică! Albumul pe care apare piesa "În Focuri" se numește "Irefutabil" și apare în noiembrie 2002, devenind cel mai vândut album al trupei -140.000 de unități-. Paraziții înregistrează un videoclip la piesa "Bad Joke" de pe acest album, dar și aceasta va fi cenzurată de CNA. Urmează scoaterea pe piață a videoclipului "Necomercial".
În 2003 apare albumul solo al lui Cheloo, "Sindromul Tourette". De pe acest album va apare clipul "Vicii" cu Bitză.
În următorul an, 2004, scoate și Ombladon un album solo, "Condoleanțe". Clipul "Egali din naștere" cu Raku va câștiga premiul VMA 2004.
Paraziții încep o campanie anti-CNA, astfel apare videoclipul "Jos Cenzura" în care apar personalități de marcă din România, dar și Larry Flynt, președintele Hustler.
În iarna lui 2004 apare albumul aniversar care sărbătorește împlinirea a 10 ani de muzică și plecarea trupei de la labelul care i-a consacrat, Rebel Music. Apare clipul piesei "Fuck You Romania", piesă care apare pe acest album aniversar numit "Primii 10 ani", album dublu CD, apărut în varianta necenzurată și cenzurată. Trupa va folosi pentru lansarea materialelor propria casă de producție fondată cu ceva timp în urmă, 20CM Records.
În august 2005 apare Maxi single-ul "Violent" și videoclipul piesei cu același nume.
În decembrie 2005 apare albumul "Confort 3", album ce aduce trupei Paraziții atât succes, cât și un nou conflict cu membrii CNA-ului. Clipul piesei "Praf", single-ul ales pentru filmarea videoclipului, stârnește reacția CNA-ului care ajunge la concluzia că acest videoclip instigă la consumul de droguri. Urmează un nou clip Paraziții, după care trupa ia o pauză pentru ca Ombladon și Cheloo sa își lanseze fiecare câte un album solo.
Pe 30 martie 2006 Cheloo își lansează cel de-al doilea album solo, intitulat "Fabricant de Gunoi", având ca piesă de promovare "Operațiunea cur Pansat", care a fost aleasa pentru primul videoclip de pe album. Un al doilea videoclip a aparut ulterior pe posturile de specialitate, fiind în totalitate un clip animat al piesei "Smoke Flow", o colaborare cu Killarmy.
In aprilie 2007 a aparut pe posturile de specialitate videoclipul piesei "Noapte bună, București", un featuring cu Guess Who de la Anonim, primul single de pe albumul lui Ombladon intitulat Cel mai prost din curtea școlii.
In 2009, Trupa Parazitii se alatura postului Realitatea TV pentru campania "Noi vrem respect!". Pentru a sustine campania, trupa lanseaza si o piesa cu acelasi nume.
Pe data de 6 octombrie 2009, este lansat albumul "Slalom printre cretini (remix)", album promovat impreuna cu ziarul "Gazeta sporturilor".
Pe data de 15 iunie 2010, Trupa Paraziții lansează albumul "Tot ce e bun tre să dispară", tot impreuna cu ziarul Gazeta sporturilor deja cunoscut pentru faptul ca mai multe trupe si artisti au apelat la redactia GSP pentru lansare de album.
BUG MAFIA
1993 — Începuturi
La sfârșitul anului 1993, pe vremea când albumele de hip hop circulau doar în cercuri restrânse, iar cd-urile erau obiecte rare și prețioase, Dragoș Vlad-Neagu îl întâlnește pe stradă pe Vlad Irimia. Ei intră în vorbă, subiectul fiind pălărioara purtată de Vlad care era brodată de mână cu numele unei formații de gen, celebră și acum, adică Cypress Hill. Amândoi aveau deja tentative de intrare în lumea hip hop ca artiști și pun bazele trupei Black Underground la începutul lui ’94 împreună cu alți doi băieți care la scurt timp părăsesc această trupă, îndreptându-se probabil către alte domenii. Dragoș și Vlad, cu numele de scenă Klax 187 și respectiv Doom (astăzi Caddy și Tataee), reușesc să își înregistreze prima piesă, în limba engleză, cu ajutorul lui Adi Niculescu, acționratorul emisiuni “Yo!Rap Is Moving!” de la radio Uniplus. După ce în prealabil fusese cântată live în cadrul emisiunii mai sus amintite, piesa “Straight Outta Da Hell” rulează acum, în aceeași emisiune, sub formă de pozitiv făcut în studioul de producție al Uniplus-ului.Băieții continuă să creeze piese în engleză, realizându-și instrumentalele cu ajutorul lui Romeo Vanica, pe keyboard-ul acestuia. Pe 6 octombrie 1994, trupa are prima apariție live într-un concert organizat în Club A de către DJ Sleek, primul promoter al hip hop-ului în România. Urmează o serie de show-ri, pe la baluri de boboci ale unor licee din București, alături de cei de la M&G. Se mai înregistreză două piese în engleză care însă nu apar pe radio. În căutare de colaboratori, Klax 187 și Doom întâlnesc trupa Demonii, din care făcea parte și Uzzi, pe atunci sub numele de scenă Drama. Se formează o grupare, Cartelul, împreună cu un al treilea membru, Nicollo, artist solo.
Prima evoluție live a grupării se produce la concertul “Rap Attack” din martie 1995, organizat de către Adi Niculescu la teatrul “Ion Creangă”. Publicul de hip hop crește de la câteva zeci la câteva sute. Demonii se destramă, iar Alin Demeter, adică Drama este cooptat în Black Underground. Odată cu venirea noului component, trupa trece de la engleză la română. Cei trei apar astfel la “Rap Attack”, ediția a doua, făcându-și deja loc în topul trupelor de gen pe atunci încă necomercializate. La începutul verii lui ’95 trupa semnează primul contract de producție, multiplicare și comercializare cu casa de discuri Amma, urmând ca piesa “Psihopatu’” sa între pe o compilație de rap. Totodată, numele trupei se mărește devenind Black Underground Mafia, iar Drama și Doom fac pasul către trecerea la Uzzi și respectiv Mr.Juice.
[modifică] 1995 — Mafia
Pe 20 septembrie 1995 apare primul album al trupei numit “Mafia”, lansat la tarabă în Piața Universității. Pe acest album, invitați pe piese sunt M&G și Marijuana, iar pe interludii Rona Hartner, “Coco” Coroianu, Ben, Alex. Materialul discografic înregistrat în studioul lui Tino Furtuna de la Holograf este al treilea ca dată a apariției pe piața din hip hop-ul românesc, după cele ale trupelor Racla și Paraziții și urma să fie reeditat în ‘97, fără acordul trupei, la o altă casă de discuri, sub pretextul că ar fi un material nou. Băieții, deja cu un album la vânzare, înregistrează cel de-al doilea album în regim propriu cu bani împrumutați de la Dragoș Hriscu, un bun prieten, actualmente patronul clubului Zebra din Bacău. Trupa se numește acum B.U.G. Mafia, după abrevierea cuvintelor Bucuresti UnderGround și reușește să semneze un nou contract, de data aceasta însă cu Cat Music.Lansat pe 8 iunie 1996, E.P.-ul (album scurt) ”Înc-o Zi, Înc-o Poveste”, gata de multiplicat la ora semnării contractului, aduce mai multă melodie scoasă bine în evidență și de prezența vocii feminine a Iulianei “July” Petrache pe piesa “Pantelimonu’ Petrece”. Aceeași piesă, devenită hit, este respinsă de către Tele7ABC ca propunere în vederea realizării unui videoclip. Prin topurile câtorva radiouri din țară au mai stat puțin “Înc-o Zi, Înc-o Poveste” și “Viața De Borfaș”. Încep concertele în afara Bucureștiului, primul fiind în Bacău. Iar vânzările urcă, ajungând la bilanțul final, adică la retragerea de pe piață, cu o cifră de peste 22.000 de exemplare. Pe 29 noiembrie 1996, B.U.G. Mafia aruncă pe piață cea de a treia bombă, albumul “Născut Și Crescut În Pantelimon”. Piesa “Până Când Moartea Ne Va Despărți”, pe care apare pentru prima dată Puya, face ravagii. Trupa este într-o continuă creștere. La succesul albumului mai contribuie piesele “Născut Și Crescut În Pantelimon” și “Lacrimi”. Colaboratorii sunt într-un număr mai mare, astfel că îi întâlnim, pe lângă Puya, și pe: July, Baxter, FreakaDaDisk, Trăgaci, C.R.Bel. Apar chitara reală și scratch-ul. Totul sună mai bine și mai interesant. Klax187 își schimbă numele în Daddy Caddy. Vânzările depășesc 30.000 de exemplare. Până la acest album inclusiv, băieții l-au avut ca inginer de sunet pe Emil “Coco” Coroianu.
La începutul verii lui ’97 apare primul maxi-single al mafioților, “Hoteluri”, compus din piesa care îi dă numele, remixul acesteia, instrumentalele și o piesă bonus. Coperta casetei este de carton, “ca afară’. Se vând 20.000 de exemplare. Tot în ’97, însă în toamnă, Uzzi, Caddy, Juice, împreună cu Sișu și Puya (membrii trupei La Familia) sunt arestați, după terminarea unui concert la Turnu Severin, pentru “ultraj contra bunelor moravuri” - articolul 231 din codul penal. Toți au fost eliberați după 10 ore în care au dat declarații la poliție și procuratură. A doua zi presa scria despre acest incident, aducându-i astfel pe băieți și mai mult în atenția marelui public. De atunci nu au mai avut nicio problemă în legătură cu acest caz. În aceeași toamnă a anului 1997 se lansează, la club Martin, “Deasupra Tuturor”, album care aduce cu sine premiera de a fi imprimat, pe lângă casetă și pe CD. Se remarcă piesele “Marijuana 2”, ”Nimic Mai Presus”, “Jucător Adevărat” și “Delicvent La 15 Ani”. Ca invitați subscriu: Puya, July, Baxter, Gunja și Raluca. Sound-ul începe să se apropie de adevăr. Se folosesc bași reali și efecte pe voci. DJ Phantom (C.R.Bel) îi ajuta pe băieți să introducă sample-uri în muzica lor. Deși nu a beneficiat de niciun hit răsunător ca albumele precedente, “Deasupra Tuturor” a atins cota de 45.000 de exemplare vândute.
În iunie ’98 iese maxi-single-ul “Pentru ‘98”. Piesa bonus a acestui material, ”N-ai Fost Acolo”, este cea care anunță practic apariția unui album tare. Pe 20 septembrie 1998 are loc lansarea albumului “De Cartier”. Invitați să colaboreze, și-au adus aportul la realizarea acestuia: Cătălina, Tenny-e(Cheloo), Don Baxter, Puya, Gunja, July și Andreea. Piesa de promovare, “Poveste Fără Sfârșit”, urcă rapid în top, iar lumea cumpără albumul în draci. Trupa câștigă fani din toate păturile sociale. Toată lumea vorbește despre ei și controversa crește la maxim. La “Galele Ballantine’s” câștigă premiul pentru “cea mai bună piesa rap”, dar pierd premiul pentru “cea mai bună piesă a anului” în fața celor de la Holograf, fapt ce face ca toata lumea să se ridice, să bată din picioare și să scandeze “MA-FI-A!”. Presa îi prezintă cu titlul “Fenomenul B.U.G. Mafia”. Mihai Tatulici îi invită la emisiunea “Audiența Națională”. Albumul este susținut în continuare de alte piese, bune de top, însă prea puțin difuzate deoarece aveau versuri care trebuiau cenzurate sau abordau subiecte care pe prea mulți îi speriau. Printre ele se numără: ”Limbaj De Cartier”, “Hai Să Fim High”, “De Cartier”, “La Vorbitor” și altele. Loredana Groza le propune băieților să scoată în colaborare un maxi-single. Mafia acceptă și produce “Lumea E A Mea”, piesa care are parte de primul videoclip profesionist făcut vreodată în România. “Lumea E A Mea” se vinde în 25.000 de exemplare, iar “De Cartier” în 125.000 de exemplare.
[modifică] 1999 — Concert la Sala Polivalentă
Pe 13 martie ’99, la Sala Polivalentă, are loc cel mai mare concert al trupei. Datorită amplorii pe care o luase “fenomenul”, băieții au fost chemați la IGP pentru a da câte o declarație referitoare la materialul pe care îl aveau la vânzare. În august ’99 iese un nou maxi-single, “România”, care vorbește despre patriotism, despre condiția socială a românilor și despre modele demne de urmat cum ar fi: Hagi, Lăcătuș și Ghiță Mureșan. Leonard Doroftei le cere permisiunea de a intra în ring, la toate meciurile, pe această piesă, spunând că îl motivează. Deși era prevăzut să îi pregătească terenul, nicio piesă de pe “România” nu se regăsește pe albumul “După Blocuri” deoarece, zic ei, ”erau prea multe idei și nu au mai încăput”.Mafia concertează la penitenciarul Rahova la cererea mai multor deținuți. Albumul se lasă așteptat până pe data de 18 ianuarie 2000. Piesa care dă numele albumului, “După Blocuri”, este aleasă ca single. Se face videoclip pe peliculă, regizor fiind Bogdan Albu, iar operator Viorel Sergovici, ca și la cel cu Loredana, care este filmat însă în digital. Acesta este primul videoclip exclusiv al trupei. La piese colaborează M&G, Luchian, Nico, Puya și Roxana, iar la interludii Țeavă, Pleșa, Greu’ și Cătălin. Lui Juice i se spune de acum Tataee. Deși cel mai bine închegat din punct de vedere muzical, albumul este “închis și violent”. Versurile sunt mai simple, mai dure și mai directe decât pe albumul precedent. Alte piese foarte ascultate sunt: “Capu’ Sus”, “Anturaju’”, “La Greu”, “Cartieru’ Pantelimon”. Vânzările sunt și de această dată foarte bune, adică 90.000 de exemplare. Cum după ploaie vine întotdeauna soare, băieții ies în august 2000 cu o piesă deschisă, melodică, în colaborare pentru prima dată cu Villy pe care îl cunoșteau din ’97, de la Zalău. “Un 2 Și Trei De 0”, așa se numește piesa, este lansată pe maxi-single. Radiourile o difuzează, cluburile o introduc în program, iar videoclipul lui Tudor Giurgiu uimește pe toată lumea. Pe 17 octombrie 2000 apare albumul “Întotdeauna Pentru Totdeauna” care nu aduce prea mare succes, dar se vinde în peste 70.000 de exemplare. Colaboratori: M&G, Puya, Luchian, Maximillian, Pacha Man, Villy și Moni-K. Este prima oară când scot 3 materiale într-un singur an.
În 2001, B.U.G. câștigă premiul “cel mai bun album rap”, cu “După Blocuri”, la Premiile Industriei Muzicale, dar și “cea mai bună trupă rap” și “cel mai bun videoclip”, cu “Un 2 și Trei De 0”, la Premiile Bravo. Tot în 2001 trupa realizează o nouă premieră, extrăgând pe maxi-single piesa “Poezie De Stradă” de pe albumul “Întotdeauna Pentru Totdeauna”, care era deja pe piață. Remixul acesteia are parte de un videoclip din nou foarte bun și devine în scurt timp hit. Produsul este cel mai bine vândut maxi-single al trupei (peste 50.000 de exemplare). Băieții pun pe picioare casa de producție “Casa” și îi semnează pe M&G, Villy, XXL&10Grei, Mahsat, Anturaj și Luchian.
[modifică] 2002 — B.U.G. Mafia Prezintă CASA
Compilația “B.U.G. Mafia Prezintă Casa” este lansată pe 20.02.2002, în clubul Dumars (cu intrare la ora 20.02) și se dorește a fi o prezentare a tuturor artiștilor semnați. În videoclipul piesei “Cine E Cu Noi” (piesa de promovare a compilației) apar Leonard Doroftei și Marius Lăcătuș, care sunt de fapt menționați și în versuri. Pe refrenul piesei își dă concursul Nico. Și această piesă devine hit. La Premiile Industriei Muzicale 2002 câștigă premiul “cel mai bun proiect rap” cu “Poezie De Stradă”. Vânzările trupei B.U.G. Mafia urcă din nou, compilația vânzându-se în 100.000 de exemplare.Urmează o pauză discografică de aproape 2 ani, timp în care se pregătesc albume ale mai multor artiști de la Casă. În componența trupei B.U.G. apare al 4-lea membru, DJ Swamp. “Orice trupă de hip hop trebuie să aibă un dj”.
Pe 1 decembrie 2003 apare videoclipul piesei “Românește”, iar pe 7 decembrie, același an, apare albumul “Băieții Buni”. Materialul este cel mai complex de până acum cuprinzând 15 piese, 5 interludii, intro și outro. Invitați sunt: Villy, M&G, XXL&10Grei, Mahsat, Mario (fost membru Anturaj, trupă care nu mai există), Luchian, Flocea, Brasco și Primo. Următorul videoclip esta la piesa “O Lume Nebună, Nebună De Tot”. Alte piese remarcate sunt: “În Anii Ce Au Trecut”, “Gherila PTM”, “40 Kmh”, “Garda” și “Prin Cartieru’ Minunat”. Este al 2-lea album, incluzându-l pe primul (“Mafia”), care nu are voce feminină pe niciun refren și totodată primul album al unei trupe de la Casa.
Mafia este singurul nume cu 5 nominalizări la Premiile MTV 2004. Au reușit să plece acasă cu două dintre ele, “cel mai bun album” și “cel mai bun act hip hop”, și în acest sens fiind singurii. Vânzări: 100.000 de exemplare. În septembrie 2004, din partea MediaPro Pictures vine propunerea de a realiza piesa de generic a serialului polițist “Băieți Buni” pe care aceștia urmau să-l producă. Proiectul este acceptat și așa se naște piesa “Străzile”, care nu putea să poarte numele filmului deoarece Mafia avea deja albumul “Băieții Buni”. Lansarea filmului se tot amâna, iar băieții trebuie să aștepte și ei, în acest timp pregătind un maxi-single.
Al 3-lea produs Casa iese pe piață pe 5 ianuarie 2005, acesta fiind albumul “Asalt Raggafonic” al trupei M&G. Proiectul beneficiază de două videoclipuri: unul în peliculă și unul în HD. În sfârșit serialul a pornit, B.U.G. Mafia a terminat maxi-single-ul “Străzile”, astfel că pe 16 mai 2005 este așteptat pe piață. Materialul cuprinde piesa originală, remixul acesteia, o altă piesă nouă, instrumentalele acestora și două piese bonus (remixuri la piese mai vechi) menite să introducă albumul aniversar.
[modifică] 2006 — Viața Noastră
Apare primul volum din albumul aniversar „Viața noastră”. Conține 14 dintre cele mai cunoscute piese ale trupei și single-ul care dă numele albumului. Deși în mod normal, un album aniversar include hituri în forma lor inițială, totuși B.U.G. Mafia a hotărât să reînregistreze absolut toate piesele, deoarece până la un moment dat în România posibilitățile tehnice au fost destul de reduse. Toate vocile feminine au fost înlocuite, fiind preferată Adriana Vlad, selectată dintre câteva soliste. La acest album și-au mai adus aportul Villy și Cheloo. Părerea membrilor trupei este că toate piesele de pe album sună categoric mai bine, dar așteaptă și opinia fanilor. Înregistrările pentru acest album au început în 2004, fiind întrerupte pentru lansarea maxi-single-ului „Străzile”. La reluarea acestor înregistrări a început cu adevărat lucrul la albumul „Viața Noastră - vol. 1”.Surpriza pentru fani o constituie ediția specială a acestui album, într-un ambalaj de lux, care va conține un bonus de patru videoclipuri („Viața noastră”, „Românește”, „Un 2 și trei de 0”, ”Poezie de stradă”).
[modifică] 2009 — Viața Noastră vol. 2
Cel mai recent material al trupei B.U.G. Mafia este al doilea volum din albumul aniversar „Viața noastră” conținând 15 piese.[modifică] Discografie
[modifică] Albume
Coperta Albumului | Data realizării | Titlul | Casa de discuri |
---|---|---|---|
septembrie 1995 | Mafia | Amma Sound | |
1996 | Înc-o zi, înc-o poveste E.P. | Cat Music | |
1996 | Născut și crescut în Pantelimon | Cat Music | |
aprilie 1997 | Deasupra tuturor | Cat Music | |
mai 1998 | De Cartier | Cat Music | |
1999 | După Blocuri | Cat Music | |
octombrie 2000 | Întotdeauna Pentru Totdeauna | Cat Music | |
februarie 2002 | B.U.G. Mafia Prezintă "CASA" | Cat Music | |
decembrie 2003 | Băieții Buni | Cat Music | |
2006 | Viața Noastră Volumul 1 | Cat Music | |
2009 | Viața Noastră Volumul 2 | Cat Music |
[modifică] Maxi-Single-uri
Coperta Albumului | Data realizării | Titlul | Casa de discuri |
---|---|---|---|
1997 | Hoteluri | Cat Music | |
aprilie 1998 | Pentru '98 | Cat Music | |
1999 | România | Cat Music | |
aprilie 2000 | Un 2 si trei de 0 | Cat Music | |
mai 2001 | Poezie de stradă | Cat Music | |
2005 | Străzile | Cat Music |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu